Omega-3 Minyak Ikan dan Eczema

Eczema adalah apabila berlaku keradangan, gatal, merah, kulit pecah dan kasar pada kulit kita. Kadangkala kulit juga boleh melepuh. Eczema terdiri daripada pelbagai kategori dan banyak jenis. Perkataan “eczema” sendiri digunakan secara spesifik berkenaan topik dermatitis atopik, jenis eczema yang selalu kita dapat.

“Atopik” merujuk kepada koleksi penyakit yang berkaitan kesihatan imun termasuklah dermatitis atopik, asma, dan demam hay. Dermatitis ialah keradangan yang berlaku kepada kulit.

Matlamat utama untuk membantu menyelesaikan masalah eczema ialah kawal simptom dan punca utama serta elak dari berlaku kulit melepuh yang baru. Mengelak keradangan baru ialah kunci utama untuk menyelesaikan eczema, kerana eczema boleh jadi lebih teruk jika radangan baru sentiasa ada dan tak pernah surut.

Keradangan ialah respon normal sistem imun yang boleh melindungi daripada penyakit dan jangkitan. Walaubagaimanapun, radangan kronik boleh menyebabkan taraf kesihatan kurang baik termasuk meningkatkan risiko penyakit.

Masalah radangan dan sistem saraf serta kulit menyumbang kepada perkembangan eczema. Minyak ikan, kaya dengan asid lemak omega-3 yang terbukti sebagai agen anti radang.

Asid eikosapentanoik (EPA) dan asid dokoheksanoik (DHA) telah terbukti membantu mengawal masalah radangan dalam beberapa cara termasuklah mengelakkan penghasilan protein yang menyebabkan punca radangan dalam badan.

Terdapat banyak kajian yang menunjukkan supplemen minyak ikan boleh memberi manfaat terhadap penyakit yang berkaitan dengan masalah radangan seperti artritis dan masalah radang yang melibatkan usus.

Disebabkan potensi minyak ikan sebagai anti radang, beberapa kajian telah mengadakan ujian bahawa supplemen ini boleh membantu masalah eczema.

  1. Sebuah pengkajian semula pada tahun 2012 termasuk 3 kajian berkaitan minyak ikan dan eczema telah menemui bahawa rawatan minyak ikan membantu memberi kualiti hidup yang lebih baik dan kurang mengakibatkan gatal bagi penderita eczema
  2. Satu lagi kajian yang lebih lama dari di atas iaitu pada tahun 2002 mendapati bahawa terapi dengan minyak ikan menunjukkan hasil yang memberangsangkan berbanding infusi dengan minyak kacang soya
  3. 16 minggu kajian dijalankan ke atas mereka yang memiliki eczema jenis sederhana dan kritikal. Mereka di beri supplemen harian dengan asid lemak omega-3, diikuti lemak omega-6, zink, vitamin E dan multivitamin. Golongan ini didapati masalah eczema mereka berkurangan sebanyak lebih 50% setelah mengambil supplemen harian seperti di atas.
  4. Sebuah kajian ke atas haiwan juga menunjukkan kesan positif. Kajian ke atas tikus makmal menemui, tikur dengan eczema yang di beri supplemen minyak ikan secara oral selama 30 hari menunjukkan penambahbaikan dalam hidrasi kulit dan pengurangan sikap suka mengeruk bahagian gatal.
  5. Tambahan, kajian ke atas tikus makmal mendapati rawatan dengan DHA dan EPA mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan eczema dan mengurangkan paras protein yang menyebabkan masalah radanag serta paras immuniglobulin E (IgE). IgE ialah sejenis antibodi yang dihasilkan sistem imun kesan dari respon terhadap allergi dan paras IgE yang tinggi akan mengakibatkan masalah radang seperti eczema.

Omega-3 cuma sebahagian daripada alternatif yang boleh membantu masalah eczema, hasil adalah berbeza mengikut individu. Kajian di masa hadapan dan berterusan sentiasa diperlukan bagi meneruskan pemahaman berkaitan omega 3 dan eczema.

Cadangan Omega-3 Shaklee & Eczema

Omega-3 dari Shaklee ialah Omega Guard. Ia lengkap dengan minyak ikan, EPA dan DHA. Berikut ialah testimoni pengguna Omega Guard dan masalah eczema. Penafian, ini bukan iklan ubat, dan produk ini tidak bertujuan merawat, diagnos sebarang penyakit. Hasil ialah berbeza ikut individu. Sila dapatkan rawatan pakar jika memerlukan.

Testimoni Pengguna Omega Guard Shaklee dengan Eczema

testimoni omega guard shaklee dan eczema kanak kanak budak

Anak eczema makan Omega Guard alhamdulillah ada menunjukkan kesan positif. Anak yang lain pun makan untuk kecerdasan otak.

testimoni omega guard shaklee dan eczema

Buat masa ni saya pakai alhamdulillah dalam masa seminggu gatal-gatal saya dah ok jadi kering, air tu saya ambil pagi sebelum makan.

Nota : Beliau mengambil gabungan Omega Guard, ESP, Alfalfa, Vitamin C dan Herbal Blend. Semua produk dari Shaklee

testimoni omega guard shaklee dan eczema

Nak share pasal eczema, ada customer kat office 8 bulan eczema. Dah cuba macam-macam tak ok, makin teruk. Masa dia datang tanya, saya minta dia cuba Omega Guard, Herbal Blend dan Nutriferon (3 sachets). Alhamdulillah seminggu teruk ok.

Nota : Beliau mengambil gabungan Omega Guard, Nutriferon dan Herbal Blend

testimoni omega guard shaklee dan eczema

Akak nak bagi tahu ni kulit muka saya dah makin okay. Tempat eczema dah kurang gatal. Tak macam dulu alhamdulillah walaupun baru seminggu pakai.

CARA NAK ORDER OMEGA GUARD SHAKLEE

Hubungi 0187684817 (klik untuk WhatsApp) untuk order Omega Guard Shaklee. Harga sebotol Omega Guard ialah RM137.

Categories:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge